Monday 27 January 2014

MAUWL5KBEOF...apekah?

MAUWL5KBEOF...ishkk..apekebendenyetuh??

Bismillahhirrahmannirrahim. Assalamualaikum semua. Sebelum ni Arfah ada buat entry disini tentang MAUWL5KBEOF atau misi Arfah untuk turunkan berat badan. Dan saya ada janji yang saya akan buat post untuk menceritakan bagaimana Arfah nak jayakan misi tersebut. Maka entry Arfah kali ini ialah untuk menceritakan semua strategi-strategi yang akan digunakan dalam misi ini.

MAUWL5KBEOF...bagaimanakah??

Ada pelbagai cara dan tips untuk turunkan berat badan sebenarnya. Setiap orang berbeza kondisi tubuhnya, cara tubuhnya bertindak dan tahap metabolismanya. Ini bermaksud setiap orang perlu mengetahui dan mencari apakah kaedah yang paling sesuai untuk dirinya sendiri. Ada orang yang boleh turun berat badan dengan berdiet sahaja, ada yang cuma perlu bersenam, ada pula yang perlu bersenam dan juga berdiet untuk turunkan berat badan dan ada juga yang dan diet dan bersenam pun tak turun2 juga.

Pada pendapat Arfah, selain berdiet dan bersenam, ada lagi beberapa perkara lain yang perlu kita ketahui untuk memastikan kita dapat turunkan berat badan dengan berkesan dan juga mengekalkan berat badan yang sihat itu setelah berjaya menurunkan berat badan tersebut. Ini kerana jika kita cuma fokus kepada diet semata-mata, ada kemungkinan besar kita akan kembali kepada berat badan asal malah mungkin juga lebih berat dari itu selepas kita berhenti berdiet.

Bagi Arfah, dalam misi untuk menurunkan berat badan ini, Arfah akan cuba lakukan 7 perkara berikut:-

- Jaga pemakanan (ni tetap no 1)
- Senaman yang konsisten
- Intake air kosong yang secukupnya
- Protein intake (utk tambah otot...sebab otot akan membakar lebih banyak lemak)
- Tidur yang cukup
- Kurangkan stress dlm kehidupan
- Dan kalau nak...agen pembakar lemak seperti Lecithin Shaklee.


Jaga Pemakanan
Sebenarnya punca utama kebanyakan orang menjadi gemuk ialah disebabkan diet yang tak seimbang ataupun makan berlebihan. Kalau org tu tak bersenam tapi sentiasa jaga pemakanan, elak makanan ringan atau fast-food dan makan makanan yang cukup kadar nutrisinya, Insya Allah dia tidak akan gemuk (melainkan dia ada penyakit seperti thyroid atau masalah hormon). Antara tips2 bagi memastikan diet yang kita makan setiap hari itu seimbang termasuklah:

  • pastikan porsi makanan yang betul (1/4 karbohidrat, 1/4 protin dan 1/2 sayuran dan buah-buahan)
  • makan dengan porsi yang kecil tetapi lebih kerap (makan 5 kali sehari tetapi kecilkan porsi)
  • ikut guide Eat Breakfast Like a Queen, Lunch Like a King and Dinner Like a Slave (bersarapan dengan makanan yang ringan tetapi berkhasiat, makan tengah hari dengan makanan yang mengenyangkan dan makan malam dengan makanan yang sangat ringan atau kalau boleh cuma buah-buahan, sayur-sayuran atau minuman seperti jus.)
  • elakkan atau kurangkan makanan yang digoreng..sebaliknya pilih yang dimasak dengan cara yang sihat seperti merebus, stim, membakar, menyalai ataupun cuma stir-fry.
  • amalkan memakan ulam-ulaman atau salad...basically apa2 sayuran mentah setiap kali kita makan
  • kunyahlah makanan yang kita makan itu sehingga lumat sebelum menelan. Ada yang kata 30 kali ada yang kata 44...tapi yang penting kunyah sehingga lumat
  • cuma makan bila lapar dan berhenti makan sebelum kenyang


Senaman yang konsisten
Apa bila bercakap mengenai bersenam sangat ramai yang cuma akan bersenam bila ingin turunkan berat badan atapun apabila merasa tubuh mereka semakin kurang sihat. Sebenarnya kita PERLU bersenam dengan konsisten...dan jika boleh, setiap hari. Dengan senaman aje ramai yang hanya fikir untuk pergi berjogging di taman atau menggangkat berat di gym.

Sebenarnya banyak benda yang boleh dilakukan untuk bersenam ketika berada di rumah. Senaman pula tidak perlu yang berat2 sangat yang akan membebankan tubuh. Pelbagai senaman ringan boleh dilakukan dengan syarat ia dilakukan dengan konsisten. Senaman yang dilakukan selama 20minit setiap hari adalah sudah mencukupi untuk kita kekal sihat.

Antara benda2 yang boleh dilakukan untuk bersenam:-


Memandangkan masa agak suntuk dan anak2 Arfah dah meraung2 minta attention, Arfah terpaksa berhenti setakat ini buat kali ini. Dalam post yang akan datang, Insya Allah Arfah akan sambung lagi mengenai tips2 yang akan Arfah amalkan dalam misi untuk turunkan berat badan ini.

Sehingga bertemu lagi. Yang baik2 itu semuanya datang dari Allah dan yang serba kekurangan itu datangnya dari Arfah. Minta Maaf yer kalau ada yang terkurang atau tak berapa best. =)

Lots of Love,
Arfah Umar

0 comments:

Post a Comment