Thursday 23 January 2014

Ujian oh ujian

Assalamualaikum. Pernah tak korang melalui hari di mana semua benda tak jadi atau semua benda bermasalah buat anda? Harini saya melalui hari yang sebegitu...sangat menguji kesabaran dan ketabahan.

Dari pagi bangun dah macam2 hal. Semua benda rasa negatif aje..semua benda tak menjadi. Dah laa urusan tak kesampaian...diuji pula dengan kesakitan. Makan char koay teow...lepas tu sakit perut dan muntah. Nasib baik lahhh ada pill peppermint-ginger shaklee. Lega sikit rasa tak selesa dan kembung akibat masalah perut. Ramai yang ingat peppermint-ginger ni utk membantu masalah angin jer. Sebenarnya ramuan dalamnya juga bagus untuk masalah perut seperti food poisoning, diarrhea, gastrik dan juga heart-burn.

Ehh..ehhhh...lari tajuk pulak. Selamber sempat iklan pasal peppermint-ginger...padahal nak buat entey topik ujian. Hehe. Sorry lah yer...saya ni mmg senang distracted dan lari tajuk. Ya ampunnnn~ huhu

Anyway, back to topik sebenar...hari yang penuh ujian dimana segala-galanya rasa tak menjadi.
Sebenarnya walaupun kita nampak dan rasa cuma benda negatif aje berlaku kepada kita...sebenarnya banyak lagi benda yang elok-elok berlaku. Cuma kita jarang nak perasan benda yang baik-baik jika ianya bukan sesuatu yang significant.

Di penghujung hari yang penuh ujian...cuba renung balik dan ingat benda-benda yang baik yang berlaku. Sebenarnya benda baik yang berlaku jauh lebih banyak dari uang buruk walaupun benda kecil-kecil. Tapi sebab kita fokus kepada perkara negatif yang kita rasa penting, kita terus overlook benda-benda elok.
Jadi, sebagai peringatan dan muhasabah diri...jom kita cuba amalkan sikap positif setiap waktu. Kalau benda tu negatif...lupakan. Kita ingat yang positif-positif aje.

- pagi tadi mak tolong mandikan anak2 saya
- pagi tadi mak masak bihun goreng yang sgt sedap
- pagi tadi ada customer yang dah tergerak hati untuk join jadi member shaklee sebagai downline saya
- pergi branch shaklee org tak ramai so tak perlu tunggu lama
- produk yg saya nak tapi dah lama takde stok dah ada
- dapat makan nasi ayam yang sedap

....macam-macam lagi lah perkara baik-baik berlaku kepada saya harini. Bagaimana dengan awak pula?

Bila kita cuma nampak positif-side dalam setiap perkara Insya Allah hidup kita akan sangat kurang stress dan lebih happy. Setiap yang berlaku tu ada hikmahnya...kita perlu pegang teguh dengan perkara ini. Baru hidup lebih ceria~

Lots of Love,
Arfah Umar

0 comments:

Post a Comment