Sunday 9 February 2014

Cinch Shake Shaklee...Apa? Kenapa? dan Bagaimana?

Salah satu pilihan sumber protin yang anda boleh pilih dalam set slimming Shaklee ialah Cinch Shake. Sebenarnya, apa itu Cinch Shake dari Shaklee?? Ia datang dalam 3 perisa iaitu Vanilla, Chocolate dan juga Cafe Latte. Namun, tahukan anda apa fungsi sebenar Cinch Shake ini dan apa bahan-bahan yang ada dalam Cinch Shake ini?



Cinch Shake Shaklee ini sebenarnya ialah supplement pengganti makanan dalam bentuk minuman yang mengandungi nutrisi seimbang yang boleh membantu mereka yang ingin menurunkan berat badan. Cara menyediakannya ialah dengan membancuh 2 scoop (scoop disediakan bersama setiap tong Cinch) serbuk cinch shaklee bersama-sama secawan (8 ounce) susu non-fat. Setiap porsi hidangan ini mengandungi lebih kurang 270 kalori, 35 gram karbohidrat, 24 gram protin, 3 gram lemak dan 6 gram serat dietari terlarut apabila dibancuh mengikut kaedah yang disarankan. Kandungan di dalam Cinch Shake ini mengandungi soya non-GMO (Genetically Modified) sebagai sumber protinnya yang tinggi. Protin soya secara biologinya ialah sama dengan protin di dalam susu atau telur.

Ini cara penyediaan yang diberikan di tong Cinch Shake Shaklee



Cinch Shake Shaklee merupakan makanan yang rendah glisemik, kolesterol, bebas laktosa serta bebas  lemak trans (trans fat). Cinch Shake ini membekalkan 35% dari keperluan nutrisi dieteri tubuh yang terdiri daripada 20 vitamin dan mineral penting dalam diet seharian kita termasuklah 80% DV (Daily Value) kromium, 25% DV zat besi dan 10% DV Vitamin A. Namun, ramuan istimewa yang membuatkan Cinch Shake Shaklee ini supplemen terbaik dalam menurunkan berat badan ialah kandungan Leucine nya.

Apa itu Leucine? Dan bagaimanakah ia membantu dalam menurunkan berat badan?

Leucine ialah sejenis asid amino penting yang membantu dalam proses sistesis protin. Dalam erti kata lain, ia merupakan salah satu dari 9 bahan asas protin yang cuma boleh diperolehi dari diet pemakanan kita dan tidak dapat dihasilkan sendiri oleh tubuh. Ianya ada didalam makanan yang tinggi protin seperti susu, produk tenusu, tauhu, produk soya, ikan, ayam dan juga daging.

Apabila Leucine ini diserap oleh tubuh, ia akan bertindak terus keatas sel otot yang akan meng-aktivate-kan satu proses yang menghasilkan dan mengekalkan otot. Apabila tubuh kita mendapat bekalan Leucine yang mencukupi, ia mampu menghasilkan protin otot yang sihat dan lebih banyak leucine hadir di dalam tubuh, lebih banyak sel-sel otot boleh dibina.

Sekarang ni mungkin perkara yang terlintas di dalam pemikiran anda ialah..."Tapi saya bukan nak bina otot...saya nak turunkan berat badan. Tak nak lah otot banyak2..nanti jadi macam body builder pula."

Jadi mengapa perlu bina otot jika ingin turunkan berat badan??

Sebenarnya apabila kita melancarkan misi untuk turunkan berat badan melalui diet dan juga bersenam, berat badan kita turun kerana tubuh kita akan membakar lemak-lemak yang ada. Sebenarnya proses ini berlaku apabila tubuh kita menukarkan lemak-lemak yang telah terkumpul di dalam tubuh menjadi tenaga yang digunakan dalam setiap aktiviti tubuh.

Namun begitu, pada masa yang sama, kita juga akan kehilangan sel-sel otot sekali dengan lemak-lemak tersebut. Ini berlaku kerana bila kita mengambil jumlah kalori yang lebih sedikit dari yang kita gunakan seharian, tubuh kita kekurangan tenaga untuk digunakan dalam setiap aktiviti harian yang kita lakukan samada semasa bersenam, berjalan, bernafas malah ketika kita tersenyum. Untuk membantu situasi ini, tubuh kita akan juga menggunakan sel protin otot sebagai sumber tenaga. Ini bukan sesuatu yang baik kerana otot kitalah yang akan membantu tubuh membakar kalori.

Kurangnya sel otot di dalam tubuh bererti kebolehan tubuh untuk membakar kalori akan terjejas. Inilah puncanya mengapa mereka yang berjaya menurunkan sejmlah berat badan yang banyak akan tiba-tiba cuma mampu mengekalkan berat badan yang sama walaupun kekal melakukan senaman yang sama dan menjaga diet pemakanan mereka. Dalam bahasa inggerisnya, ia disebut "plateau".

Dalam situasi inilah Leucine sangat berguna bagi mereka yang menurunkan berat badan. Apabila kita menurunkan berat badan, Leucine akan berfungsi dengan merangsang proses sistesis protin yang akan membantu tubuh menyimpan sel-sel otot dan cuma menggunakan sel-sel lemak yang terkumpul didalam tubuh. Hasilnya, sel-sel otot akan kekal dan sel-sel otot ini pula akan meningkatkan metabolisma tubuh yang penting bagi mengekalkan berat badan yang sihat dalam jangka masa panjang. Jadi, sel-sel otot penting sebenarnya bagi mereka yang menurunkan berat badan tau. Jangan memandang ringan kepentingan otot dengan mengatakan proses menurunkan berat badan cuma perlu melibatkan proses pembakaran lemak terkumpul.

Secara ringkasnya bagamana Cinch Shake Shaklee ini berfungsi ialah dengan membekalkan tubuh dengan nutrisi seimbang yang diperlukan tubuh tanpa menyumbang kepada penambahan kalori berlebihan. Pada masa yang sama kandungan Leucine yang terdapat didalamnya akan membantu tubuh mengekalkan sel-sel otot dan membakar  sel-sel lemak yang tersimpan. Sel-sel otot ini pula penting dalam memastikan tahap metabolisma tubuh tinggi agar tubuh boleh mengekalkan berat badan yang sihat setelah kita berjaya turunkan berat badan tersebut.




Bagaimana? Sekarang anda faham kan mengapa Cinch Shake Shaklee ini begitu berkesan dalam membantu proses menurunkan berat badan (dan mengekalkan berat badan sihat setelah berjaya turunkan berat badan tersebut). Kalau nak turunkan berat badan, jom kita ber-Cinch! Ada tiga perisa lazat dan perasa-perasa yang digunakan dalam Cinch ini semuanya dari bahan semulajadi tau...tanpa sebarang bahan perasa tiruan. Kalau anda macam Arfah dan sukakan perisa buah-buahan, anda boleh juga menggunakan cinch shake perisa vanilla sebagai asas lalu di-blend bersama-sama buah-buahan seperti strawberry, epal, mangga, pisang dan buah-buahan lain bagi menghasilkan rasa fruity gitu.

Ini cara Arfah minum Cinch - Cinch Vanilla + susu strawberry...sedapp~~ 
Kalau ada yang ingin mencuba Cinch Shake ini bolehlah hubungi Arfah melalui whatsapp/sms/tel di no 012-5927912 atau email ke sayanak.sayanak@gmail.com. Berapa harga satu tong Cinch Shake ni? Kalau nak diikutkan harga runcit satu tong Cinch Shake ini ialah RM178. Tapi Arfah bagi harga special buat semua pelanggan-pelanggan Arfah!! Memang murah..memang berbaloi! Cepatttt~ Jom kita ramai-ramai ber-cinch. Tengoklah mereka-mereka yang dah berjaya turunkan berat badan dengan cinch...




Macam mana? Hebat bukan?? Anda juga pasti boleh berjaya seperti mereka! Let's get cinched!! =)

Lots of Love,
Arfah Umar

0 comments:

Post a Comment