Wednesday 5 March 2014

Isu phytoestrogen dalam ESP lagi???

Bulan March 2014 ini Shaklee buat promosi untuk ESP. Dan, sebab bulan ni promo ESP, merata-rata tempat SID akan ceritakan tentang ESP. Bila sebut tentang kebaikan ESP pula ada saja yang nak sangkal dan ckp ianya tak bagus utk kesihatan. Antara alasan yang paling kerap didengar ialah kerana terdapatnya phytoestrogen dalam soya yang kononnya tak baik untuk tubuh.

Buat mereka yang pandai Kimia, ini ialah struktur kimia phytoestrogen dalam tumbuhan

Bagi yang kata phytoestrogen tu tak baik dan bahaya untuk tubuh..sila jagan makan juga flaxseed, pistachio, kuaci, kacang merah, kacang dal, brocolli, gandum, epal, buah pic, strawberry, kacang buncis dan pelbagai lagi sayuran dan kekacang lain yer. Sebab semua bahan-bahan tersebut mengandungi phytoestrogen. Boikot juga makanan-makanan tersebut dan produk daripada bahan-bahan tersebut yer!


Phytoestrogen ni sebenarnya hadir dalam pelbagai tumbuh-tumbuhan secara semulajadi. Phytoestrogen ni suatu bahan dalam tumbuhan yang menerupai hormon estrogen di dalam tubuh. Namun, kesannya jika dibandingkan dengan hormon kita tersangatlah lemah sebenarnya. Untuk phytoestrogen itu bertindak seperti estrogen, ia perlu diambil dalam jumlah yang sangat sangat banyak. Jadi, ianya sebenarnya tidaklah berbahaya sekiranya diambil dalam jumlah yang berpatutan. Malah mengikut kajian, phytoestrogen boleh membantu mencegah penyakit canser dan merawat kesan sampingan menapaus dan osteoporosis.

Sebenarnya, bahan apa pun kalau diambil secara berlebihan mungkin boleh menyebabkan berlakunya pelbagai masalah kesihatan. Asalkan diambil dalam dose yang sepatutnya tiada sebab mengapa ESP akan membahayakan kesihatan. Kalau dah beratus malah beribu orang mengamalkan ESP setiap hari dan ternyata ianya bagus untuk kesihatan mereka...mengapa nak sangkalkan lagi? Mungkinkah cuma nak memburukkan produk itu semata-mata sebab perasaan dengki?

Kalau ESP tu tak bagus dan membahayakan kesihatan, manakan ianya akan menjadi antara produk paling laris dalam Shaklee? Setiap kali promosi ESP aje, berpusu-pusu orang serbu untuk dapatkan ESP dengan harga murah. Kalau produk ESP ini tidak berkesan..mana mungkin pelanggan-pelanggan yang membeli ESP ini akan repear order again and again, betul tak?

Apa-apa pun, benda yang ingin Arfah tekankan disini ialah jangan lah asyik nak kutuk sesuatu itu berdasarkan satu isu yang dibangkitkan semata-mata untuk memburukkan produk itu. Kalau asyik nak korek perkara negatif, memang tiada apa pun yang sempurna di dunia ini. Ok lah, sampai sini aje ngomelan Arfah hari ini. Tak berapa ada mood nak type panjang-panjang. huhu.

Yang baik-baik itu daripada Allah dan semua cacat cela itu datangnya daripada diri saya sendiri. Wallahuwallam.

0 comments:

Post a Comment