Sunday 4 August 2013

Saya nak lawan canser..dan menang! - Bahagian 2

Mari saya sambung kisah kami sekeluarga melawan canser. Ya, kami sekeluarga...walaupun cuma seorang yang terkena penyakit canser..tetapi bila nak lawan penyakit ini, memang SEMUA ahli keluarga perlu berganding bahu melawan penyakit ini.

Di mana saya..oh ya, kami sekeluarga dapat tahu yang mak menghidap kanser payudara..malignant! Belum baca cerita ini dari mula? Baca disini.

Apa saya sebagai anak, boleh lakukan?
Pertama sekali...walau macam mana sedih dan takut dan hancur perasaan kita...TOLONGLAH jangan tunjukkan sangat perasaan kita kepada pesakit canser tersebut. Kita yang kena sentiasa positif..kena pasang niat dan yakin bahawa dia (mak saya) akan sembuh dari penyakit ini. Saya tahu, walaupun mak saya tak tunjukkan perasaan dia, di dalam hati betapa takutnya dia. Jadi kitalah yang kena extra strong dan yakinkan dia bahawa dia tentu boleh sembuh. Jika beratus ribu orang lain boleh sembuh dan boleh menyambung kehidupan selepas terkena canser..mengapa mak kita tak boleh?? Selalulah cakap pada dia dan yakinkan dia, penyakit ini bukan lah penamat..this is not the end.

Kedua, buat penyelidikan sendiri tentang penyakit canser tersebut. Walaupun kita ni bukan doktor dan tiada pengetahuan dalam bidang perubatan, tak bermakna kita boleh lepas tangan macam tu aje. Cuba google dan cari sedikit sebanyak tentang penyakit canser ni. Sedikit sebanyak kita tahu apa yang berlaku, apa yang mungkin berlaku dan apa yang boleh dilakukan bagi membantu pesakit.

Apa itu canser?
Canser terjadi akibat mutasi atau perubahan abnormal yang berlaku di dalam gen yang bertanggungjawab memastikan sel tubuh berkembang dan membesar dengan sihat. Sepatutnya sel2 kita berkembang dan silih berganti apabila sel lama mati. Namun, apabila berlaku mutasi sel, sel2 yang sepatutnya dibuang, masih lagi membesar dan bertambah manakala sel2 yang sepatutnya berkembang, menjadi terbantut. Sel2 yang rosal tersebut bercambah dan inilah yang membentuk tumor atau ketumbuhan.

Apakah rawatan yang perlu dijalani?
Doktor telah menasihati mak saya agar menjalani rawatan chemoteraphy dahulu bagi mengecilkan sedikit tumor mak saya kerana saiznya agak besar dan terdapat beberapa ketulan yang bebeza saiznya. Mak saya juga akan dibedah untuk membuang sebahagian besar tumornya itu dan kemudiannya dia juga perlu menjalani radiotherapy. 

Apakah rawatan yang mak saya jalani untuk sihat semula? Nantikan pula di post yang seterusnya - Saya nak lawan canser..dan menang! - Bahagian 3.

0 comments:

Post a Comment