Sunday 4 August 2013

Saya nak lawan canser..dan menang! - Bahagian 3

Di sini saya akan menceritakan tentang rawatan dan usaha yang telah mak saya lakukan untuk kembali sihat setelah disahkah menghidap penyakit canser. Jika anda ingin baca dari awal cerita ini, sila klik disini.

Mak saya telah disahkan menghidap canser dan telah disarankan agar menjalani rawatan chemoteraphy, radioteraphy dan juga masectomy untuk membuang tumor yang ada.

Apa yang telah kami lakukan?
Pertama sekali, kami mengikut rawatan yang telah disarankan oleh doktor. Sehebat mana pun kita membuat kajian di internet, doktor-doktor ini jauh lebih banyak pengetahuan dan pengalaman dalam melawan penyakit canser ini. Jadi, ikutlah rawatan yang telah doktor sarankan.

Namun begitu, kita juga perlu usaha habis-habisan dan berikhtiar mencuba setiap jalan yang ada untuk sembuh. Jangan berserah kepada doktor semata-mata. Biarkan doktor buat apa yang dia pandai buat, kita ikhtiar pula cari lain untuk membantu proses rawatan.

Setelah membuat sedikit kajian di internet, saya mendapati bahawa terdapat makanan yang perlu dijauhi kerana makanan ini menjadi "makanan" kepada sel canser dan boleh membuat sel canser ini bercambah. Dan, terdapat juga makanan yang perlu dimakan kerap kerana makanan ini mengandungi elemen-elemen yang boleh membunuh sel-sel canser.

Jadi, langkah pertama dalam melawan canser..JAGA PEMAKANAN.

Makanan yang PERLU dijauhi:- 


1. Gula
2. Daging merah (daging lembu, kambing dan sebagainya)
3. Susu
Makanan yang boleh juga dijauhi:-
4. Makanan ringan dan "fast food"
5. Makanan yang dijeruk atau diperam
6. Makanan yang telah dipanaskan berulang kali
7. Makanan yang mengandungi yis (seperti roti)
8. Makanan yang dicuci dengan peluntur (bleached food) untuk memutihkannya

Makanan yang PERLU dimakan dengan kerap:-

1. *Sayur-sayuran seperti:
     - brocolli
     - carrot
     - kubis
     - ubi bit (beetroot)
     - bunga kubis (cauliflower)
     - bawang putih
     - bayam
     - cili
     - tomato
     **apa-apa sayuran yang berwarna terang adalah sangat bagus
2. *Buah-buahan seperti:
     - buah naga
     - delima
     - pisang
     - apple
     - limau
     - buah beri (strawberry, blueberry, blackberry dan sebagainya)
     - tin
     - kurma
     - mangga
     - manggis
     - betik
(*pastikan anda mencuci sayur-sayuran dan buah-buahan tersebut dengan elok kerana kebenyakannya dipenuhi racun perosak dan baja yang merbahaya)
3. Rumpai laut (seaweed)
4. Kekacang (almond, hazelnut, pistachio dan sebagainya)
5. Produk soya (tauhu, fuchuk, air soya dan sebagainya)
6. Teh hijau
7. Ikan (salmon, kembung, haruan..se-eloknya carilah ikan yang organis dan bukan dibela)

Selain makanan yang telah saya sebutkan di atas, saya juga telah membeli produk Vivix dari Shaklee. Untuk membaca sedikit penerangan tentang Vivix, sila klik disini. Setelah beratus testimoni yang telah saya baca di internet tentang Vivix, saya membuat keputusan untuk membeli produk ini sebagai ikhtiar demi merawat penyakit canser mak saya. Harganya saya akui agak mahal tetapi saya sanggup mencuba kerana rata2 testimoni menceritakan bagaimana Vivix membantu menyambuhkan pelbagai jenis penyakit.

Vivix ini adalah satu formula konsentrasi yang mengandungi anti-oksida yang saaaaangat tinggi. Satu hari cuma perlu meminum satu sudu teh dan sebotol boleh bertahan lebih kurang sebulan. Memang berbaloi membeli vivix kerana produk ini sangat bagus dalam membantu sel2 badan "regenerate".

Langkah kedua dalam melawan canser ialah BERSENAM.
Kita sebenarnya sangat kurang bersenam. Antara alasannya ialan tiada masa untuk bersenam dan ada juga yang menjadikan alasan yuran gim yang mahal membuatnya tidak bersenam. Sebenarnya, bersenam itu sesuatu yang sangat penting. Tidak perlu ke gim untuk bersenam. Malahan tidak perlu berlari maraton mahupun mengangkat berat untuk bersenam. Cuma perlu berjalan...Ya! BERJALAN dengan perlahan setiap hari sekurang-kurangnya 10,000 langkah sehari sudah cukup untuk menyihatkan tubuh badan kita. Tiada alasan untuk kita tidak berjalan (kecuali kalau kita tiada kaki atau lumpuh kakinya).

Langkah ketiga dan yang saya rasa PALING PENTING ialah....BERDOA! Tuhan lah yang telah menguji kita dengan penyakit ini dan hanya Dia yang boleh menyembuhkan penyakit tersebut. Jika sebelum ini kita tidak pernah solat...ambillah air wudhuk dan bersolat lah. Masih tidak terlambat untuk kita mengadu dan berserah kepada-Nya. Rajin-rajin lah melakukan amalan-amalan sunat seperti solat tahajjud, solat hajat, bersedekah, membaca al-quran dan sebagainya. Insya allah, setial amalan tersebut akan membantu kita dalam proses penyembuhan dari penyakit.

Alhamdulillah, sekarang mak saya makin pulih dan harapan untuk dia muncul sebagai wira dalam perjuangan melawan canser ini sangat cerah. Saya harap pengalaman kami sekeluarga melawan penyakit canser ini dapat membantu anda. Segala yang baik-baik itu dari Allah dan segala kekurangan itu adalah dari saya sendiri.

Jika anda berminat untuk mencuba Vivix, sila hubungi saya, Arfah Umar di email - sayanak.sayanak@gmail.com atau hubungi menerusi whatsapp/sms/telefon di nombor 012-5927912.





0 comments:

Post a Comment