Saturday 21 September 2013

Pengambilan ubat vs pengambilan supplement

Kenapa mengambil supplement secara konsisten untuk tempoh berbulan2 atau bertahun2 adalah lebih baik dari mengambil ubat yang boleh melegakan kesakitan dalam masa beberapa minit atau jam? Mari kita lihat kesan dari penggunaan kedua2 nya..

Apabila kita mengambil supplement..

1. Penyerapan vitamin oleh sel akan memakan masa untuk stimulate dan menghasilkan sel baru yang kuat dan membentuk antibodi.

2. Supplement akan memenuhi kekurangan nutrisi yang tidak dapat dipenuhi melalui pengambilan makanan harian.

3. Tindakbalas yang berlaku dalam badan untuk proses penyembuhan adalah secara semulajadi oleh sistem antibodi badan yang secara perlahan2 dibentuk dari pemakanan dan yang dilengkapi melalui makanan tambahan.

kalau ubat pula?..efeknye cepat…(mcm telan panadol tu..cepat surut panas and sakit kepala...jadi bagaimana ubat boleh ade kelemahannya walaupun efeknye cepat?

Apabila kita mengambil ubat..

1. Proses penyembuhan berlaku adalah secara paksaan melalui suntikan ubat kedalam sistem antibodi tubuh.

2. Imuniti tubuh akan menjadi lemah kerana terlalu bergantung dengan ubat.

3. Dalam jangka panjang, sistem limfa (yang berfungsi untuk melawan penyakit) kita akan mula lali dengan ubat tersebut maka dos yang lebih tinggi diperlukan oleh memastikan penyembuhan dapat berlaku dengan cepat.

4. Boleh memberi kesan negatif dan impak yang besar kepada buah pinggang serta hati.

Jadi kenapa kita selalu cepat je nak telan ubat walaupun berjenis2 sekali makan tapi takut sangat nak ambil supplement setiap hari? Memang sebelum kita mengambil ubat tu sendiri kita akan diberitahu bahawa setiap ubat itu ada kesan sampingannya. Antara kesan sampingan yang sering kita alami termasuklah mengantuk, kepala terasa berat, sakit ulu hati, kembung perut dan macam2 lagi. Itu yang kita boleh rasa dengan segera...belum lagi kita dapat tengok apa kesannya keatas sel2 dalam tubuh kita. Sungguh ngeri~

Sebenarnya supplement tidak menyembuh sesuatu penyakit itu secara langsung. Supplement cuma memastikan tubuh mempunyai zat2 dan mineral lengkap yang diperlukan oleh sel2 dan organ2 dalam tubuh untuk berfungsi dengan normal. Kebanyakan penyakit sebenarnya bermula akibat kekurangan atau terlebih sesuatu bahan..tak kire lah zat atau mineral didalam tubuh. Apabila ini berlaku, sel2 tidak dapat berfungsi dan bertukar ganti dengan sempurna dan ini akan mengakibatkan organ2 kita turut tidak dapat menjalankan tugas dengan sempurna.

Dengan penggunaam supplement ini penyakit yang dialami memang tidak akan sembuh dalam masa yang singkat. Mungkin akan mengambil masa berbulan..malah bertahun untuk tubuh memulihkan segala cacat cela yang telah berlaku dan untuk kembali ke keadaan normal. Pengambilan air putih atau air kosong yang secukupnya juga sangat penting kerana vitamin2 dan mineral2 yang kita ambil melalui supplement ini memerlukan air untuk diserap ke dalam tubuh. Jika tubuh kekurangan air, vitamin yang kita ambil itu susah untuk diserap dan akhirnya akan dibuang kembali melalui proses kumbahan. Jadi apabila mengambil supplement, minumlah segelas air kosong sejurus selepas and makan supplement itu. Kemudian pastikan anda meminum sekurang-kurangnya 3 liter air sehari untuk memastikan tubuh kita mendapat bekalan air yang diperlukan.

Sekian saja dari saya untuk kali ini. Semoga artikel ini dapat membantu anda untuk membuat keputusan yang lebih bijak dalam memilih antara mengambil ubat-ubatan ataupun mengamalkan supplement. Jika anda ingin mencuba untuk pulihkan tubuh anda dengan supplement, hubungilah saya dan saya akan bantu anda tentukan supplement apakah yang sesuai bagi kondisi anda. Setiap konsultasi adalah percuma dan saya tak kisah pun kalau in the end tiada pembelian dilakukan. Saya cuma ingin berkongsi pengetahuan yang saya ada tentang supplement Shaklee. Semoga anda semua kekal sihat sentiasa!

Arfah Umar
Shaklee Independent Distributor
ID# 959091
whatsapp/sms/tel: +60125927912
email: sayanak.sayanak@gmail.com
FB Page: Shakee And I 

0 comments:

Post a Comment